Gminne Centrum Kultury

POLECAMY:
Blog "Forty i my"

Klub Strzelecki "KALIBER"

Urząd Gminy Terespol

Jesteśmy na FACEBOOK'u
FACEBOOK
BIP
BIP

ECHA PRZESZŁOŚCI część III

Stacja kolejowa Małaszewicze, 1940r.W marcu 1940r. Niemcy rozpoczęli rozbudowę stacji kolejowej Małaszewicze. Powiększenie infrastruktury wynikało z potrzeby przeładowywania towarów z „szerokich” wagonów sowieckich do „ normalnych” wagonów niemieckich. Współpraca handlowa obu okupantów była efektem Paktu Ribbentrop – Mołotow, który ustalił granicę pomiędzy nimi na Bugu. Do momentu realizacji planów (październik 1939 – wiosna 1940) rozbudowy przeładunek odbywał się na stacji granicznej w Terespolu, do której przedłużono szerokie tory z Brześcia.

Budowa stacji kolejowej Małaszewicze, 1940r.Przedsięwzięcie było pracochłonne i czasochłonne, a Niemcom zależało na szybkich dostawach radzieckich surowców: ropy, rud żelaza oraz zboża. Miały one bowiem w dużej mierze zaspokajać wciąż rosnące zapotrzebowanie, związane z prowadzeniem działań wojennych na froncie zachodnim.

Wybór Małaszewicz na stację przeładunkową wynikał z dogodnej lokalizacji, znajdowały się one najbliżej granicy, na terenie wolnym od Rampa szerokotorowa na budowanej stacji kolejowej Małaszewicze. Po lewej - lotnisko polowe Terespol, 1940r.niebezpieczeństwa zalewu przez rzekę Bug. Do ciężkiej pracy zwerbowano mieszkańców (Polaków i Żydów) okolicznych miejscowości, specjalny pociąg roboczy dowoził także robotników z Białej Podlaskiej.

Rozbudowano urządzenia stacyjne. Wykorzystano dwa hangary lotnicze ocalałe po bombardowaniach we wrześniu 1939r. W jednym urządzono parowozownię wraz z zapleczem warsztatowym, magazynem oraz biurem kierownika, w drugim – halę napraw wagonów. Zbudowano górkę rozrzędową do formowania pociągów idących na zachód oraz wieżę ciśnień dla parowozów. Postawiono hotelowe baraki i stołówkę dla robotników i pracowników. W lesie niemiecka firma „Beton und Monierbaum” wybudowała dwie równoległe rampy do przeładunku zboża i przepompowywania ropy. Przerobiono również na szeroki tor polskie parowozy serii Tp1. Cztery z nich obsługiwały stację w Małaszewiczach.  

Teren stacji w Małaszewiczach, 1940r. Większość infrastruktury przetrwała wojnę i stała się podstawą do budowy największego suchego portu przeładunkowego w Europie. Na całą historię cieniem kładzie się jedynie fakt, że swoją wielką i powojenną karierę Małaszewicze zawdzięczają… III Rzeszy Niemieckiej i ZSRR. Los potrafi być przewrotny…